​LINK, RATIO og BØLGEBLIKK skal tegne Nyt Drammen Sykehus i Norge

2017-12-15

LINK ARKITEKTUR, RATIO og BØLGEBLIKK har vundet konkurrencen om at tegne Nyt Drammen Sykehus ca. 40 km syd for Oslo.

- Jeg er meget glad for den tillidserklæring, som tildelingen af så vigtigt et projekt er udtryk for. Vores vision er at skabe ’rum til bedre liv’. Og hvad er er vigtigere end at opføre gode, humane og helbredende hospitaler? Vi opfører i dag hospitaler i alle skandinaviske lande, og vi udnytter vores brede, samlede erfaring og kompetence  til at skabe et  fremtidssikret og bæredygtigt hospital, som patienter, medarbejdere og samfundet kan være tilfredse med, siger Mette Dan-Weibel, direktør for LINK ARKITEKTURs sundhedssatsning i Skandinavien.

De samarbejdende rådgivere, mener at netop Nyt Drammen Sykehus er et særdeles spændende projekt, fordi det bliver et urbant hospital, der på overbevisende vis glider over i bystrukturen i Drammen og styrker byens forbindelse til havet og den nærliggende by Lierstranda.

- Vi har sammensat et stærkt team til denne opgave med ressourcer og ekspertise fra hele LINK ARKITEKTUR, RATIO og BØLGEBLIKK. Teamets samlede skandinaviske hospitalsekspertise vil i samspil med vores urbanisme- og landskabskompetencer sikre, at det nye hospital i Drammen bliver et sted, hvor alle vil føle sig velkomne i et sikkert møde med sundhedsvæsenet samtidig med, at det vil være en attraktiv arbejdsplads, udtaler Mette Dan-Weibel.

- Tildelingen af opgaven understreger de samarbejdende tegnestuers position som ledende aktører inden for sundhedsbyggeri i Skandinavien, siger Mette Dan-Weibel.

- Vi ser frem til samarbejdet med Helse Sør-Øst RHF, Sykehusbygg, de øvrige rådgivere og de fremtidige brugere af hospitalet. I fællesskab skal vi bearbejde og udvikle skitseprojektets vision om ’indsigt og fornyelse’, siger arkitekt Kjell Rasmusen, som leder arkitektteamet på projektet.

- Vi har sammensat et meget stærkt team med stor kompetence og bred erfaring, som supplerer hinanden godt. Jeg ser frem til et kreativt og godt samarbejde mod et fælles mål om at skabe et hospital for fremtiden, siger Leif Øie, CEO i LINK arkitektur.

• Kontrakten omfatter rådgivning vedrørende arkitektur, interiør og landskab
  • Projekteringen begynder i januar 2018 og forventes afsluttet i 2024
  • Planlagt byggestart: 2019
  • Beliggenhed: Vestre Viken, Drammen, Norge