LINK arkitektur er udvalgt til at udvikle Södra Värten i Stockholm for Bonnier Fastigheter

Kvarter Hangö, LINK arkitektur/MIR

2016-10-19

Industrihavnen i Norra Djurgårdsstaden skal omdannes til en ny urban og bæredygtig bydel med 2 400 boliger og 10 000 arbejdspladser. Her har Bonnier Fastigheter en vision om at skabe et bæredygtigt, attraktivt byrum med levende bygninger og høj international tiltrækningskraft.

LINK arkitekturs projekt Kvarter Hangö er en kontorbygning på 15 000 kvadratmeter fordelt på tretten etager. Bygningen er en livsstilsbygning, der henvender sig til nutidens ansvarsfulde og miljøbevidste, urbane generation. En generation med høje forventninger og krav til, hvordan de vil arbejde, bo, spise, mødes, ses og tilbringe deres tid og ikke mindst bevæge sig mellem forskellige tilbud i en social og tryg hverdag. En vigtig del af projektet er derfor byrummet – at der også i første fase af udviklingen af Kvarter Hangö skabes forudsætninger for en levende og inkluderende by. Bygningen bliver indgangen til den nye bydel i Norra Djurgårdsstaden og i og omkring bygningen planlægges et indbydende offentlige byrum med café, restaurant, klub, koncertsal og butikker, hvor både ansatte i huset og besøgende kan mødes.

– Södra Värtan är Stockholms nästa stora steg in i en hållbar framtid, så detta är ett viktigt projekt inför LINK arkitekturs storsatsning på urbanism. Vi ser fram emot att delta i den lärorika processen och arbeta tätt tillsammans med Bonnier Fastigheter och Stockholms stad, siger Sissel Engblom, chef for Urban LINK, virksomhedens nye satsning indenfor urbanisme.

Ligesom hele Norra Djurgårdsstaden har Kvarter Hangö en meget høj miljøprofil. For at reducere CO2-aftrykket er det derfor foreslået at anvende genbrugstegl i facaden. Dette skaber et råt og industrielt udtryk, som passer byggeriet ind i den gamle industrihavn. Bygningens energiforbrug dækkes af solceller, som integreres i byggeriet, så de også fungerer som solafskærmning. Både indvendigt og udvendigt arbejdes der med begrønning, som biddrager til at skabe et sundt indeklima, regnvandshåndtering, lokal biodiversitet og øget effekt af solcellerne. Hele huset er bygget op omkring fleksible og effektive planløsninger, som muliggør dynamisk og omskiftelig brug, både med henblik på daglige og fremtidige behov.

– Det är ett oerhört spännande projekt och jag tycker att vi har uppnått en flexibilitet som är helt nödvändig för att huset ska stå sig över tid. Idag är det till exempel vanligt med öppna kontorslandskap men vem vet hur vi vill ha det om tjugo år? siger Stefan Bergkvist, ansvarlig arkitekt på LINK arkitektur.