LINK arkitektur A/S vinner internasjonal arkitekturpris

LINK arkitektur A/S er kåret som vinneren av "WAN Future Projects Healthcare Award". Prisen ble tildelt arkitektselskapet for prosjektet Dansk senter for partikkelterapi, som er et nytt senter for kreftbehandling ved det nye universitetssykehuset i Århus.

Dansk senter for partikkelterapi er hittil det mest avanserte strålebehandlingssenteret i Danmark, og det eneste i sitt slag. Prisen ble tildelt for prosjektets nyskapende tilnærming til helsebygg. I sin vurdering fremhever juryen hvordan man gjennom arkitektur har klart å skape et humant og innbydende miljø for brukere og personal koblet med komplekse behov og avansert utstyr.

Et vakkert og hjemmekoselig behandlingsanlegg

Partikkelterapi senteret er bygget rundt et indre atrium med grønne hengende hager og himmellys. Her oppholder brukere, pårørende og ansatte seg i lyse og komfortable omgivelser, før de fortsetter til behandlingsanleggene som er direkte knyttet til det interne atriet.

Juryen lovpriser hvordan det indre atrium og integrering av dagslys skaper vakre og hjemmekoselige omgivelser og en klar struktur for husets brukere.

"Bygningen er, til tross for sin kompleksitet, bygget opp på en relativt enkel struktur", sier Duane Passman, leder for 3Ts og jury medlem.

"Bruk av dagslys i kombinasjon med det åpne atriet skaper en oversiktlighet og klarhet for brukerne av huset", sier jurymedlem Jean Mah, rektor og helseplanlegger hos Perkins + Will.

I sin begrunnelse fremhever juryen også byggets utvendige uttrykk. Fasaden er dekket med en spesiell type patinert stål, som tilfører bygget et særskilt taktilt uttrykk. Designen fremmer involvering av brukere og fremhever bygningen som et karakteristisk arkitektonisk element i området.

"Synligheten av byggets hovedfunksjoner, samt bestemt bruk av materialer bidrar til samhandling og involvering av pasienter og besøkende selv før de kommer inn i bygningen", sier Jean Mah.

Healing arkitektur

Direktør for helse i LINK arkitektur A/S, Mette Dan-Weibel, gleder seg over tildelingen av prisen og juryens anerkjennelse av arbeidet som er lagt ned i å opprette et partikkel terapi sentrum, hvor brukernes erfaring og velvære har vært sentrale punkter i utformingen av arkitekturen.

"Utformingen av helsebygg kan også være en estetisk opplevelse, hvor sterile behandlingsmiljøer tones ned til fordel for sensorisk persepsjon og romopplevelse. Vi vet at arkitektur spiller en viktig rolle i pasientehelbredelse", sier Mette Dan-Weibel

Generell entreprenør i konstruksjonen er Hoffmann. Rådgivende team er i tillegg til LINK arkitektur A/S Alectia og nederlandske Royal Haskoning.

Senteret forventer å ta imot de første pasientene i 2018.

Les juryens begrunnelse her

Les mer om prosjektet her

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Direktør for Helse Mette Dan-Weibel, +45 40 44 40 92, mdw@linkarkitektur.dk